روش تدریس دریاها از طریق ساحت شش گانه سند تحول
1. ساحت تربیتی اعتقادی عبادی :
از وجود دریا و زیبایی ها و نعمت ها آن باید به خالق بزرگ و بی همتای آن پی ببرد و او را شکر کرد.
2.ساحت تربیتی زیبا شناختی و هنری:
از زیبایی درون دریا مثل صدف ها مرجانها ماهی های تزئینی و انواع گیاهان دریایی رنگ آن می توان به این ساحت اشاره کرد.
3.ساحت تربیتی اقتصادی :
انواع شغل های که بادریا ارتباط دارد مثل ماهی گیری کشتی سازی تعمیرات کشتی سازمان شیلات سازمان بنادر لنج سازی کارخانه کنسرو ماهی و فروش ماهی های تزئینی که در ارتباط با دریاست می توان به این ساحت اشاره کرد .
4.ساحت تربیتی علمی و فناوری:
با توجه به علم دریا شناسی و تبدیل این علم به فن و حرفه ای مثلا با توجه به اینکه چوب و امثال آن روی آب شناور پس علم ساخت کشتی و زیر دریایی و در آینده وسایل پیشرفت دیگر که در ارتباط با دریا است می توان به این ساحت اشاره کرد.
5. ساحت تربیتی اجتماعی و سیاسی:
با توجه به اینکه ایران جز کشور که اطراف دریای خزر .عمان و خلیج فارس است و حق استفاده از امکانات دریا دارد مثل ماهیگیری و استخراج نفت
در گذشته از لحاظ سیاسی در عهدنامه ترکمانچای ایران حق استفاده از دریای خزر را نداشت دریاها راه تجارت و بازرگانی بین کشورهاست
6. ساحت تربیتی زیستی و بدنی:
با توجه به اینکه دو سوم از خشکی جهان از آب تشکیل شده است بیشتر وزن بدن انسان نیز از اب تشکیل شده است و انسان برای سلامتی خود در آب شنا می کند و ....
نکته: مشارکت دانش آموز از طریق پرسش و پاسخ که کلاس یکنواخت و به صورت سخنرانی نباشد.
اگه دانش آموزی ازت سوال بپرسه اون لحظه جوابش رو ندونی چه واکنشی نشون میدی؟
پاسخ پیشنهادی اول:
در دوران ابتدایی چون همه چی براشون مهمه و به همه چی دقت دارن..سعی میکنم اگر سوال رو بلد نیستم بهشون بگم آفرین چه سوال خوبی... بچه ها برید.
راجع به این سوال تحقیق کنید و بیاید جلسه بعد راجع بهش صحبت میکنیم. اگر مقاطع بالاتر مثل راهنمایی باشه میگم نمیدونم حضور ذهن ندارم؛ تا بچه ها یاد بگیرن که اشکالی نداره اگر جواب سوالی رو ندونیم ولی شجاعت گفتنشو داشته باشیم
منظور از دانش آموز سرآمد یا دارای قریحه چیست؟
پاسخ پیشنهادی اول:
به معنای دانش آموز با عملکرد بسیار خوب و موفقیتآمیز در تحصیلات است.
دانش آموزی که با بهانه های مختلف تکالیفش را انجام نمیده، نحوه برخورد شما چیه؟
دانش آموزی ک با دروغ و بهانه های مختلف تکالیفش را انجام نمیده نحوه برخورد شما چیه وچه راهکاری دارین برای اصلاحش؟
پاسخ پیشنهادی اول:
تو این مورد ابتدا باید علت رو جویا شد شاید کودک درس رو متوجه نمیشه شاید تو محیط خونه شرایط حل تکالیف براش وجود نداره شاید کودک خسته میشه یا مثلا تو درس ریاضی چون عضلات کودکان قدرت کافی برای حل و تکمیل رو نداره و شاید تکالیفی که ما بهشون محول کردیم زیاد باشه یا متناسب با تدریسی که کردیم نیست و ما فکر کنیم کودک کوتاهی داشته انگیزه نداره و نیاز و تشویق داره روش تدریس عوض بشه
تو این مورد دروغگویی خب باید به کودک در قالب داستان و به نحو غیر مستقیم راستگویی رو آموزش داد از روش های مشارکتی و اکتشافی بهره ببریم تا بچه ها خودشون بخوان فعال باشن و پیدا کنن پاسخ رو.
چگونه تاب آوری را در دانش آموز کلاس اول بالا میبری؟
چگونه تاب آوری (یعنی اینکه کلاس درس براشون خسته کننده نباشه و تحمل گوش دادن به تدریس در آنها افزایش پیدا کنه) رو در دانش آموز کلاس اول بالا میبری؟
پاسخ پیشنهادی اول:
باید براشون از روش های تدریس نوین استفاده کنیم و حتما اون کلاس و اون درس رو با بازی و سرگرمی آمیخته کنیم.
قبل از شروع درس سوال بپرسیم یا بایک عکس و ... ذهن بچه هارو درگیرکنیم تا درتمام طول تدریس حواسشون به ماباشه برای پیداکردن جواب سوالی که اول تدریس مطرح شد
حتما براشون از شعر و قصه استفاده کنیم
اگر یکی از بچه ها باهمه روش هابازم خسته شد ،یهو وسط تدریس بیارمش کنار میزخودم دوتایی ایفای نقش داشته باشبم چون بچه ها اگر کاری رو که معلم جلو بچه ها ازش خواسته رو انجام میدن حس غرور میکنن.
پاسخ پیشنهادی دوم:
استفاده از انواع روش های تعاملی جهت افزایش مشارکت دوم توجه به بهداشت روانی ووارامش بچه ها سوم شوخ طبعی و خنده باعث ارامش و تمرکز حواس میشه چهارم استفاده از بازی ها و شعر و قصه مرتبط بادرس و ... .
هویت ملی را چگونه به دانش آموزان آموزش می دهی؟
هویت ملی رو ب دانش آموزا چجوری یاد میدی و با توجه به شرایط جامعه چطوری باعث تقویت ومورد قبول واقع شدنش در دانش آموزا میشی؟
پاسخ پیشنهادی اول:
با استفاده ازقصه ها و داستانهای دوران جنگ و انقلاب و رشادتهای شهدامون و تعریف کشورمون، پرچممون و همچنین ضررهایی که کشورهای ضداسلامی میخان به ما بزنند رو به زبان کودکانه بهشون تفهیم میکنیم.
خلاقیت در تصحیح دیکته
معمولا با رنگ قرمز تصحیح نمیکنم.
دورکلمات اشتباه رو خط میکشم و برای بازخورد مینویسم: "فرزندم درست کلمات را پیدا کن و با استفاده از کلمات یک جمله خنده دار یا پرسشی بنویس." اگه کلمات زیاد بود مینویسم یک بند خنده دار یا داستان کوتاه خنده دار بنویس. یا اینکه متضاد یا هم معنی این کلمات را پیدا کن.
منظور از برنامه درس ملی چیست؟
برنامه درس ملی به عنوان یکی از زیر نظامهای اصلی سند تحول بنیادین، زمینه ایجاد تحول همه جانبه، گسترده و عمیق در مفاهیم و محتوای آموزشی را فراهم میآورد. رسالت برنامه درسی ملی فراهم آوردن ساز و کارهای مناسب برای طراحی،تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامههای درسی در سطوح ملی تا محلی است تا مفاهیم آموزشی و تربیتی به صورت نظاممند و ساختار یافته در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد و محیطی با نشاط و مدرسه دوست داشتنی را به تصویر بکشاند. کار تحقیق، پژوهش و تدوین سند درس ملی از اسفند ماه ۱۳۸۴ با تشکیل دبیرخانه طرح در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آغاز شد. در سند درس ملی، یازده حوزه یادگیری پیشبینی شده که بخشی از آن حوزهها جدیدالتأسیس هستند و قبلاً به صورت مستقل به آن پرداخته نمیشد. مانند، آداب زندگی و خانواده، تمدن و هنر، کار و فناوری، سبک زندگی و همچنین تحول در آموزش زبانهای خارجی.
روش های رفتار با دانش آموزان بیش فعال
حساس نشوید:
به پیش فعالی دانش آموزان حساسیت فراوان نشان ندهید، زیرا احتمال دارد برای جلبتوجه باشد.
محیط آرام:
تا میتوانید با روشهایی کلاس را آرام کنید. کودکان بیش فعال در محیط پرسروصدا و شلوغ، تحریکپذیری بیشتری دارند. قصهگویی برای آرامش کلاس معجزه میکند.
تمرکز دانش آموزان بیش فعال را به هم نزنید
زمانی که مشغول انجام تکلیفی است با او حرف نزنید. دانش آموزان پیش فعال زود تمرکز خود را از دست میدهند.
برنامهریزی کنید
به او برنامهریزی در کارها را یاد بدهید و کمکش کنید تا برنامهی روزانه برای خودش بنویسد
کارهایش را محدود کنید
تعداد کارهای کمی از او بخواهید. برخی از دانش آموزان بیش فعال در مدرسه کارهای متنوع و زیادی انجام میدهند مثلاً: عضویت در گروه سرود و تئاتر، سرگروه درس علوم، نماینده کلاس، مسئول برقراری نظم در راهرو و… این کار درست نیست. دانش آموزان بیش فعال باید تعداد کارهای محدودتری انجام دهند.
بازی رادار
از او بخواهید «رادار» خود را روی شما قفل کند و چند لحظه ازنظر دور نسازد
بازی نگاهتو برنگردون:
نگاه خود را به چشمان او بدوزید و بگویید میخواهیم ببینیم چه کسی بیشتر مقاومت میکند و نگاهش را دیرتر برمیگرداند
بازی حواسپرت کردن:
هنگامیکه مشغول بازی است. به او بگویید میخواهم حواست را پرت کنم. مقاومت کن تا حواست پرت نشود.
هماهنگی با خانوادهها:
حتماً با خانوادهها هماهنگ باشید. به آنها گزارش بدهید که برای بهبود فرزندشان چهکارهایی انجام میدهید. از خانواده هم بخواهید تا کارهایی که انجام میدهند را به شما بگویند. ارتباط دوستانه بین شما و خانواده دانش آموزان خیلی از مشکلات را حل میکند.
تشویق کنید:
درصورتیکه احساس کردید با راهکارهای گفتهشده، فعالیتهای اضافی او کم و تمرکزش بیشتر شد، دانش آموز بیش فعال را تشویق کنید.
روز قهرمان ملی چه تاریخی است و به چه علت در تقویم ثبت شده؟
پاسخ پیشنهادی اول:
۲۰ اسفند روز تولد سردار سلیمانی روز قهرمان ملی نام گذاری شده بخاطر قهرمانی ها و رشادت های سردار عزیز در دفاع از مردم مظلوم سوریه و عراق و همچنین کشور عزیزمان از زمان دفاع مقدس تا زمان شهادتش.